Nadpis možná malinko shazuje práci, kterou vykonala skupina Stát v létě letošního roku. Oč frivolnější nadpis, o to byla ale snad serióznější práce, kterou jsme v létě na tomhle poli udělali. Mezi tábory, junáckým jamboree a rozličným cestováním jsme se scházeli s politiky, úředníky či zástupci lidu. Proč? Zkusím to stručně nastínit. Ministra-šéfa Legislativní rady vlády Cyrila Svobodu jsme navštívili a ptali se
- na občanský zákoník a připravované změny spolkového práva. Ministr se domnívá, že věc není žhavá, že změny nastanou v horizontu několika let a že bude čas se k nim vyjádřit. Připomeňme, že některé navrhované změny přímo zasahovaly do kompetencí spolků, do jejich struktury i do takových nuancí, jak často se má kupříkladu scházet nejvyšší orgán. Pro mnohé spolky by bylo fatální i nedílné propojení odpovědnosti (finanční kupříkladu) hlavního a pobočného spolku (tzv. matky a dcery). Myslím, že situace, kdy by chtěl zákonodárce natvrdo ukotvit povinnost spolkových ústředí hradit veškeré učiněné závazky nižších článků (a naopak) je pro mnohé těžko akceptovatelná.
- přílepek o. s. - občanské sdružení - v názvech spolků. Cyril Svoboda hájí vládní postoj, který navrhuje tento přílepek zachovat, resp, stanovuje lhůtu, do které mají být všechny názvy sdružení v tomto smyslu změněny. Pana ministra jsme upozornili na fakt, že to může vyvolat potřebu nových registrací a sdělili jsme mu naši obavu z jisté svévole úředníků příslušného úseku ministerstva vnitra, resp. nežádoucích zásahů do spolkových stanov.
- Dotkli jsme se i problematiky nevítané decentralizace dotací - ministr osobně takový návrh neprosazuje a nepodporuje, hovořili jsme i o problému dobrovolné práce v našich sdruženích, na kterou příslušný zákon nepamatuje.
Postupně jsme navštívili hejtmany Západočeského kraje P. Zimmermana, libereckého kraje Petra Skokana a konečně jihočeského prvního muže dr. Zahradníka.
Za jmenovanými pány jsme jeli zejména proto,abychom se po dvou letech dotázali na postoj k centrálnímu rozdělování financí na aktivity dětí a mládeže. Česká rada dětí a mládeže již řadu let principiálně trvá na tom, že současný systém \rozumného centralismu\, kdy hlavní objem prostředků rozděluje grantovým řízením školské ministerstvo, je vhodný, osvědčený a spravedlivý. Rádi konstatujeme, že ani jeden z oslovených pánů hejtmanů neměl s naším přístupem problém a že pro něj vyslovovali poměrně vysokou míru pochopení, jakkoliv si obecně přejí, aby přes kraje proudilo peněz více. Požádali jsme hejtmany, aby po stranické linii (všichni jsou členy vládní ODS) apelovali na své kolegy ve věci nebývalé legislativní smršti, která poněkud drtivě dopadá na naše spolky (zákon o odpadech a latriny, čističky na tábořištích etc). Pánové podporu přislíbili, hejtman Zimmerman nás navíc vybídl, abychom, pokud cítíme, že nesmyslností a byrokracie příbývá, prchli setrvale do lesů, přešli do ilegality. Ano, to by jistě bylo řešení - otázka je,zda k tomu získáme všechna potřebná povolení, chce se napsat s úsměvem.
Prozatím posledním jednáním bylo srpnové setkání s ministrem financí České republiky M. Kalouskem. Jaká byla projednávaná témata?
- Výše prostředků na spolky pro rok 2008
Pan ministr konstatoval, že vzdor všem navrhovaným krácením nedošlo v rozpočtu ministerstva školství proti výši roku 2006 ke škrtům. Je plně v kompetenci vedení MŠMT, jaké prostředky navrhne, jak naplní jednotlivé subkapitoly v rámci svého rozpočtu. Jsme tedy v dobré víře...
- Centralizace vs. decentralizace
Ministr přislíbil a modrou tužkou si zapsal na bílý papír, že nebude navrhovat v rozpočtovém určení daní jakýkoliv přesun dotačních prostředků MŠMT z centra na kraje.
- Prostředky na obnovu objektů po SSM
Po úvodním poměrně kategorickém odmítnutí (myšleném s jistou mírou nadsázky) pan ministr přislíbil, že bude hledat alespoň dílčí řešení tohoto problému.
- Danění členských příspěvků
Ministr Kalousek potvrdil, že tento nesmyslný návrh opravdu existoval, dodal ale, že nezískal podporu a v současném návrhu zákonných úprav nebude.
- Prostředky na obnovu \velkého domu\na Senovážném.
Podpořili jsme iniciativu paní náměstkyně ing. Bartoňové, aby byla vyčleněna částka na rekonstrukci domu ve výši cca 92 milionů korun. Ministr Kalousek nevidí ve věci problém, bránit jí nebude, upozornil však, že opět půjde pouze o prostředky přidělené MŠMT.
- Podvojné účetnictví
Ministr financí učinil přítomným podrobný výklad o tom, že již současná úprava, jmenovitě zjednodušená daňová evidence, je pro spolky našeho typu dostačující, ba dokonce jednodušší než už dnes ze zákona neexistující jednoduché účetnictví. Přátelsky nás přitom nabádal, abychom se jí drželi a vyhnuli se případným postihům při možných kontrolách. Nabídl nám edukativce (rozuměj: vzdělavatele v příslušné věci), který nám pomůže do problematiky vniknout tak, aby nebylo pochyb a dohadů.
Musím konstatovat, že jednání bylo svižné a věcné a že jsme odcházeli vcelku spokojeni... V září nás čeká (věřme) přijetí ministerským předsedou a návštěva hejtmana Tošenovského.
Děkuji svým kolegům z pracovní skupiny Josefu Výprachtickému, Aleši Sedláčkovi, Pavlu Trantinovi, Jiřímu Zajícovi a Tomáši Kroupovi za nemalý čas a nemalé úsilí, které práci dávají, stejně tak díky novému místopředsedovi národní rady Ondrovi Šejtkovi, který libereckého hejtmana navštívil se mnou. Děkuji Jiřímu Homolkovi, místopředsedovi Asociace TOM, za zprostředkování schůzky s ministrem financí.
Tomáš Novotný
za pracovní skupinu Stát při představenstvu ČRDM